GLUTEN FREE CHALLENGE

Jestem z Was bardzo dumna. Kiedy pisałam posta na temat odstawienia glutenu

na 60 dni w celu sprawdzenia czy czasem nie jest on winowajcą złego

samopoczucia, miałam obawy, że większość będzie broniła jedzenia bułeczek i

makaronów. Okazało się, że chętnie pożegnacie się z glutenem na jakiś czas. 😀

Zanim przystąpicie do wyzwania, wypiszcie na kartce dolegliwości jakie Wam

towarzyszą każdego dnia, np. ból głowy, wzdęcia, bóle brzucha, wysypka.

Czas wyzwania

Proponuję abyśmy podjęli wyzwanie na dwa tygodnie (na początek).

Jeśli będziecie chcieli przedłużyć, nie ma problemu. 🙂

Codziennie będę pokazywać co gotuję żeby Was zmotywować i zainspirować. 

Kluczem do sukcesu jest planowanie posiłków. Bez tego łatwo sięgnąć po

przypadkową przekąskę np. pierogi, a tego byśmy nie chcieli 🙂

Ja staram się mieć zawsze pod ręką banana.

Czego unikamy

Na początek zobaczmy gdzie znajduje się gluten:

  • Pszenica (i jej dawne odmiany, np. orkisz, płaskurka), 
  • pszenżyto, 
  • jęczmień, 
  • żyto, 
  • zwykły owies (ze względu na zanieczyszczenia), 
  • mąka pszenna, żytnia, jęczmienna, 
  • płatki pszenne, jęczmienne, żytnie, owsiane, kasza manna, kuskus, kasza jęczmienna (pęczak, mazurska, perłowa), 
  • musli, 
  • kasze owsiane, 
  • kaszki błyskawiczne zbożowe i mleczno – zbożowe, 
  • makaron pszenny, makaron żytni, pierogi, pyzy, kopytka, naleśniki, 
  • pieczywo – każde – jeśli nie jest oznaczone jako bezglutenowe (chleb biały i razowy, bułki, bagietki, maca, pumpernikiel, pieczywo chrupkie, precle), pieczywo cukiernicze suche (herbatniki, ciastka, wafle, biszkopty, pierniczki, sucharki, paluszki itp.), ciasta, ciastka, drożdżówki, pizza, bułka do hamburgera, bułka tarta.
  • Panierki do mięs i ryb oraz potrawy panierowane.
  • Napoje mleczne z dodatkiem słodu jęczmiennego, produkty mleczne z ziarnami zbóż.
  • Warzywa smażone panierowane, warzywa z tartą bułką.
  • Ciasta i ciastka upieczone z niedozwolonych mąk lub z niedozwolonym proszkiem do pieczenia, słód jęczmienny.
  • Kawa zbożowa, kakao owsiane, napoje słodzone słodem jęczmiennym, piwo.
  • Zupy zaprawiane mąką, zupy z makaronem, z lanym ciastem.
  • Zwykły proszek do pieczenia, 
  • hydrolizowane białko roślinne, 
  • seitan (zastępnik mięsa stosowany przez wegetarian) 
  • komunikanty z mąki pszennej, 
  • zwykłe opłatki świąteczne.

Co zajadamy?

  • ryż biały i brązowy, 
  • kukurydza, 
  • gryka, 
  • proso, 
  • amarantus, 
  • quinoa, 
  • mąki i kasze ze zbóż naturalnie bezglutenowych (np. kasza jaglana z prosa, gryczana), 
  • płatki ryżowe, 
  • skrobia kukurydziana, 
  • ryżowa i z tapioki,  
  • pieczywo i makarony z mąk bezglutenowych wykonane samodzielnie oraz kupne oznakowane znakiem „Przekreślonego Kłosa”, 
  • chrupki kukurydziane, popcorn, 
  • owies bezglutenowy  

Oczywiście do tego warzywa, rybki, mięso itd.

 

Podsumowanie

W ofertach wielu sklepów można zakupić gotowe produkty bezglutenowe takie

jak pieczywo, mieszanki mąk do pieczenia, ciasta i ciasteczka. Takich produktów

nie używamy w naszym wyzwaniu ponieważ są one mocno przetworzone oraz

pełne konserwantów. Przypominam o czytaniu etykiet w przypadku produktów,

które powinny być naturalnie bezglutenowe. Niestety producenci często dodają

do nich gluten. 

Namawiam Was do dzielenia się zdjęciami, przepisami czy chociażby zwykłymi

komentarzami “dałam dzisiaj radę”. 🙂 To naprawdę daje motywację innym i

powoduje, że jesteśmy mocną drużyną. Kto podejmuje wyzwanie niech zostawi

jakiś komentarz. Działamy!